Prace Komitetu Nauk Etnologicznych PAN, nr 12
nr 1 | nr 2 | nr 3 | nr 4 | nr 5 | nr 6 | nr 7 | nr 8 | nr 9 | nr 10 | nr 11 | nr 13 | nr 14 | nr 15 | nr 16 | nr 17 | nr 18 | nr 19 |
Zbigniew Jasiewicz (red.)
Wschód w polskich badaniach etnologicznych i antropologicznych. Problematyka-badacze-znaczenie
Poznań: Biblioteka Telgte, 2004, ss. 295
ISBN 83-919240-1-7
Rada Redakcyjna
Władysław Baranowski, Zbigniew Jasiewicz (przewodniczący), Aleksander Posern-Zieliński (sekretarz), Zofia Sokolewicz, Sławoj Szynkiewicz
Spis treści
Przedmowa, Zbigniew Jasiewicz, s. 7
I. Studia na Wschodzie. Specyfika i znaczenie
Zbigniew Jasiewicz, Wschód a polska etnologia i antropologia społeczno-kulturowa. Doświadczenia i perspektywy, s.9
Iwona Kabzińska, Polskie badania etnologiczne przełomu XX i XXI wieku na terenach byłego Związku Radzieckiego i ich znaczenie dla etnologii Europy, s. 31
Ewa Nowicka, Paweł Trzciński, Badacz-Polak wśród rdzennych mieszkańców Syberii, s. 45
Marek Gawęcki, Kazachstańscy Polacy. Czy antropologia stosowana jest stosowana?, s. 53
Rafał Beszterda, Antropolog w indyjskich Himalajach, s. 59
II. Procesy kulturowe i etniczne
Mirosław Pecuch, Łemkowie na Ukrainie. Współczesny stan kultury tradycyjnej, s. 63
Danuta Penkala-Gawęcka, Glokalizacja „wielkich tradycji medycznych”. Z badań nad medycyną komplementarną w Kazachstanie, s. 77
Marzena Godzińska, Dom i rodzina w symbolice turkmeńskich dywanów filcowych, s. 99
Przemysław Hinca, Badania nad problemami klasyfikacji społeczności marginalnych w Indiach, s. 111
III. Sacrum a społeczeństwo
Magdalena Zowczak, „Sen Matki Bożej” jako modlitwa ludowa na pograniczu kulturowym, s. 123
Bogusława Marszalik, „Śpiewak z Bogiem rozmawia przez modlitwę, jak po drabinie albo jak po telefonie…”. Muzyka w obrzędowości pogrzebowej na Wileńszczyźnie, s. 133
Magdalena Kurzętkowska, Znaczenie przedmiotów kultu religijnego w życiu mieszkańców Mudryhołów na Ukrainie, s. 149
Paweł Jessa, Lokalni święci w Uzbekistanie i Kazachstanie. Postacie, miejsca, funkcje, s. 165
Dagnosław Demski, Grzebanie zmarłych whinduizmieinajegoperyferiach, s. 181
IV. Badacze Wschodu
Anna Engelking, Nieznani badacze Polesia w latach trzydziestych XX wieku: Roman Chromiński, Jan Teodorowicz, Zygmunt Korybutiak. Z archiwaliów ekspedycji etnosocjologicznej Józefa Obrębskiego, s. 203
Wojciech Lipiński, Prace polskich badaczy-zesłańców i ich znaczenie we współczesnej Republice Sacha (Jakucja), s. 215
Hanna Kossak-Nowocień, Antonina Pisarczyk (1907-1995) badaczka Uzbekistanu i Tadżykistanu i jej archiwum, s. 227
Jadwiga Strusińska, OPracowni Interdyscyplinarnych Badań Euroazjatyckich Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 249
V. Zbiory wschodnie
Anna Nadolska-Styczyńska, O „egzotycznych” źródłach azjatyckiej kolekcji etnograficznej Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, s. 259
Justyna Kowalińska, Muzealia wschodnie w zbiorach Działu Kultur Pozaeuropejskich Muzeum Etnograficznego w Poznaniu, s. 281
Paweł Kamionowski, Zbiory buddologiczne i prace naukowe w Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, s. 287
Noty o autorach, s. 293